آئین رونمایی از کتاب «بازاندیشی در سینمای مستند» نوشته توماس آستین، ویلما دیجونگ در روز چهارم جشنواره سینماحقیقت برگزار شد.
به گزارش آیفیلم به نقل از روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، در آئین رونمایی از کتاب «بازاندیشی در سینمای مستند» که در سالن شماره دو برگزار شد محمدحسین تمجیدی مترجم کتاب، علیرضا قاسم خان معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دکتر غلامرضا آذری کارشناس حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم حسین تمجیدی گفت: زمانی که پای این قرارداد رفتم فکر نمیکردم روزی رونمایی و نقدی برای آن برگزار شود، اما الان بسیار خوشحالم جناب آقای دکتر آذری نگاه بسیار بادقتی به کتاب داشتهاند و سرسری سراغ کتاب نرفتهاند. تخصص اصلی من سینما و تلویزیون است و از سر علاقه به انگلیسی است که گاهی وارد عرصه ترجمه هم میشوم و بابت این ورود عذرخواهی میکنم.
وی ادامه داد: یکی از مقالات کتاب به مقولهای میپردازد که مهمترین حلقه مفقوده سینمای مستند در ایران است و آن مخاطبپژوهی است. این مقاله بسیار ارزشمند و مهم است و امیدوارم به همت مرکز گسترش چنین تحقیق و پژوهشی درباره سینمای مستند ایران هم صورت بگیرد تا بیشتر با سلیقه و نظر مخاطبان در این حوزه آشنا شویم.
در ادامه قاسمخان با اشاره به جریانی که طی چهارسال گذشته در مرکز گسترش شکل گرفته اظهار کرد: این جریان نسبت سینمای مستند و دانش روز جهان را پیگیری میکند. گاهی اوقات ما کتابی را منتشر میکنیم تا تنها کتابی را منتشر کرده باشیم و این در مورد من و همکاران نویسنده ام صادق نیست. چهارسال پیش وعده داده بودیم که 16 کتاب منتشر میکنیم و تا امروز 14 کتاب رونمایی شده و با دو کتابی که طی دو روز آینده رونمایی میَشود ما به وعده خود عمل کردهایم.
دکتر آذری هم با اشاره به عدم وجود کمیتههای تخصصی برای انتخاب و ترجمه کتاب در ایران گفت: یا یک نفر بر اساس انتخاب شخصی و دلی دست به ترجمه میزند و یا زمینههای قبلی دارد. در ایران سینما خوشبختانه شرایط خوبی دارد اما در زمینه کتابهای تخصصی سینما هنوز نتوانستهایم تقسیمبندی و ورود درستی داشته باشیم. این شرایط در کار منتقدان سینمای ما هم تأثیر گذاشته و وقتی به منتقدی میگوییم نقد تو از چه نوعی است میگوید من فقط مینویسم و این تقسیمبندیهای تئوری را شما درست کردهاید.
وی ادامه داد: ریدرها کتابهایی هستند که بیشتر نظرورزی میکنند و این یعنی با نظریهها ورزش و بازی میکنند و وارد حیطه خود نظریهها نمیشوند. اغلب بخشهای این کتاب از دریچه شناخت مفهومی سینمای مستند آغاز میشود و به نظر میرسد کل کار حاصل یک پروژه مشخص و تعریف شده است. در این میان دو سه مقاله خاص هست که بسیار به کار مستندسازان میآید. یکی مقاله «فیلمسازی و سوژههایشان»، «یکی فیلمسازی و شبه مستند» و دیگری «مستندهای آنلاین».
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در پردیس سینمایی چارسو برگزار میکند.
ح ی / ح ی